Intensiivprojekt LotSec 2012

1.-14. juulil leidis Poolas Varssavis aset Eesti Lennuakadeemia partnerkõrgkooli National Defence University (NDU) poolt korraldatav intensiivprojekt LotSec 2012. Intensiivprojekti finantseeriti Euroopa Komisjoni abiga ning osalejaid oli ühtekokku 5 riigist – Eestist, Leedust, Slovakkiast, Tšehhist ja muidugi Poolast. Akadeemiat esindasid Tiina Ester (eriala A1), Jüri Luist (C7), Dain M. Muru (C6), Mattias Kosemets (C7).

Akadeemiat ja NDU-d seovad partnerluslepingud juba 2009. aastast. NDU koolitab nii tsiviil- kui ka militaarspetsialiste, akadeemial on lähemad suhted Õhuväe ja Õhujõudude Instituudiga. Kohtudes juuli keskel ülikooli Erasmus üldkoordinaatori Andrzej Soboni, Erasmus programmi spetsialist Olga Scigala ning Õhuväe ja Õhujõudude Instituudi direktori Eugeniuz Cieslakiga, tutvustati ühtlasi ka ülikooli pakutavaid võimalusi. NDU kampuses on olemas kõik vajalik – koolil on ühiselamu, söökla, restoran, jõusaal, ujula, kino ning raamatukogu. Linnaku lähedal asuvad samuti mitmed söögikohad ja poed.

NDU pakub väliskülalisüliõpilastele 8 inglisekeelset moodulit, milles sisalduvaid aineid on võimalik kombineerida. Meie üliõpilastest sobib sealne õpe enam lennundusettevõtte juhtimise eriala tudengitele. Vajadusel pakub NDU väliskülalisüliõpilastele ka praktikavõimalusi või abi nende leidmisel.

Kooli ajalugu on kaugeleulatuv, inimesed väga sõbralikud ning soovitame kooli välissemestri huvilistele kindlasti.

Projektis osalenud Mattias Kosemetsa kommentaar:

NDU-s toimunud Erasmuse intensiivprogrammis laiendasin teadmisi ja oskusi, kuidas lennunduses pakutavaid võimalusi rakendatakse kriisireguleerimises ja tsiviilelanike turvalisuse tagamisel.

Programmi vältel õppisin tundma meetodeid,  ressursse ja strateegiaid, mida Kesk-Euroopas igapäevaselt elanikkonna julgeoleku kindlustamisel kasutatakse. See oli hea võimalus võrrelda olukorda Eestis ning suhelda otse spetsialistidega. Reaalselt sai käega katsuda ekspluateeritavaid lennuvahendeid  – neist kõige enam meeldis transpordilennuk An-28, mis uuendatud Poola variandis kannab tüübinimetust M-28.

Poola professionaalne organiseerimisvõime ja külalislahkus teevad NDU-st sümpaatse õppekeskkonna ning soovitan seda võimalust Erasmuse huvilistele. Meeldiv asjaolu on Lennuakadeemia igakülgne tugi, mida võis tunda isegi 900 km kaugusel kodulennuväljast. Tänan meie meeskonna liikmeid meeldiva koostöö eest!

Pildil programmi LotSec 2012 osalejad.

Projektis osalenud Dain M. Muru kommentaar:

Kui kuulsin esimest korda ERASMUSE intensiivprojektist, mõtlesin, kuivõrd õnnestunult see mu seniste lennuohutusõpingutega haakuks, kui ma vaid sinna projekti saaks. Igaks juhuks andsin dokumendid sisse ja pärast kadalipu läbimist võiski meie neljaliikmeline meeskond koosseisus Tiina Ester, Jüri Luist, Mattias Kosemets ja mina kell 04:40 Poola poole liikuma hakata.

Kuna iga riik pidi etteantud teemaga esinema, ei saanud ka meie kõrvale jääda. Meil olid ette valmistatud keskonnaseire seadusi ja Eesti keskonnaseiret ning õhu-mere päästet tutvustavad esitlused.  Need teemad on materjali rohkuse tõttu küllaltki mahukad, nii et enne reisi me sõna otseses mõttes uppusime seaduste, regulatsioonide, direktiivide alla. Õnneks oli meil selles valdkonnas suureks abiks Kert Kotkas, kes vaatas üle kõik meie, tudengite, seaduste tõlgendused ja andis igakülgselt nõu. Lisaks esitlustele koostasime  ka nn. case-study’d ehk töörühma küsimused, mille esitasime auditooriumile ja ootasime arutlevaid lahendusi tõstatatud probleemidele.

Eestlastele omaselt oli meil kõigil kaasa pakitud vähemalt ühed pikad püksid, kampsun või dressipluus ja palju sokke. Tuli aga välja, et see oli viga. Mida lõuna poole jõudsime, seda rohkem riideid enda küljest eemaldasime. Kui viimaks Varssavi lähistele jõudsime, paistis päike kõrvetavalt 34 kraadi. Pidime kahjuks aknad kinni hoidma nii autos kui ka hiljem hostelis, et soe õhk sisse ei pääseks.

Programm oli jaotatud järgmiselt: 07.00 hommikusöök, 08.00-12.00 loengud, pärast seda lõuna ja vaba aeg või iseseisev õppimine. Õhtupoolikuti harisime ennast kultuurselt, külastades erinevaid muuseume või veetsime poolakatest kaasüliõpilastega aega linnas või viimistlesime oma esitlust.

Teiste riikide (Tšehhi, Leedu, Poola, Slovakkia, Türgi) esitlused, sõjaväebaasis ja lennuväljadel asjatundjatelt saadud info andsid kõik kokku tervikliku ülevaate. Kui kuulata loengut politsei õhujõudude struktuurist ning varustusest ja siis sõita bussiga konkreetsesse baasi ja kuulda ekspertide muljeid- see kõik aitab luua kinnistava üldpildi, mida on lihtsam meelde jätta ja oma õpingutega siduda.

Kokkuvõtvalt võib öelda küll, et tegemist oli intensiivprojektiga. Hinge sai tõmmata vaid kas süües või magades. Iga päev oli täidetud millegi uuega ja olen kindel, et sellel projektil omandatud kogemused ja teadmised kuluvad mul tulevikus lõputöö koostamisel ära.

Pildil vasakult NDU Erasmus üldkoordinaator Andrzej Soboni, ELA õppeosakonna spetsialist Karine Mandel ja NDU Erasmus programmi spetsialist Olga Scigala.