Mehitamata lennunduse valdkond on kiiresti arenev lennundusharu, mis toob lennundusse hulganisti käitajaid ja kaugpiloote, kes ei ole varasemalt lennundusega professionaalsel tasandil kokku puutunud. Mehitamata õhusõiduki ehk drooni käitamine on huvipakkuv nii era- kui ka äritegevuses väga mitmetel eesmärkidel – näiteks meelelahutus, aerofotograafia, kaardistamine ja kaugseire vms. Käitaja ja kaugpiloot peavad aga tagama, et nende tegevus ei põhjustaks ohtu ei inimestele ega ka varale, mis ümbritsevad neid nende lennutegevuse keskkonnas.
Eesti Lennuakadeemia pakub ohutuma käitamise soodustamiseks mehitamata õhusõidukite süsteemide kaugpilootidele ja teistele seotud osapooltele mitmeid teoreetilisi ja praktilisi koolitusi ning konsultatsiooniteenuseid. Koolituste ja teenuste pakkumisel lähtub Lennuakadeemia Euroopa Liidu Komisjoni Rakendusmäärusest (EL) 2019/947 mehitamata õhusõidukite käitamise normide ja menetluste kohta. Selle alusel on ohutuse tagamiseks mehitamata õhusõidukite süsteemide käitamine jaotatud kolme kategooriasse – avatud kategooria (sh A1-, A2- ja A3-alamkategooriad), erikategooria ja sertifitseeritud kategooria – kus vastavalt igas kategoorias mehitamata õhusõiduki lennutamisel ilmnevale riskitasemele on sätestatud nõuded ja kohustused kaugpiloodile, mehitamata õhusõiduki süsteemile ja käitajale ohutuse tagamise eesmärgil.
Koolitus on mõeldud kaugpiloodile, kes soovib C2-klassi mehitamata õhusõiduki süsteemi käitada A2-alamkategoorias. Lisaks teoreetilistele teadmistele annab koolitus osalejale juhised A2-alamkategoorias mehitamata õhusõiduki süsteemi käitamise pädevuse omandamiseks vajaliku iseseisva praktilise õppe läbiviimiseks ja deklareerimiseks.
Õpe toimub Eesti Lennuakadeemia e-õppesüsteemis Moodle. Osalejal on võimalik läbida veebiloengud ja tutvuda materjalidega omas tempos.
Pädevustunnistuse saamiseks tuleb kaugpiloodil sooritada A2-alamkategooria pädevuse eksam, mida saab Eestis sooritada Transpordiameti teenindusbüroodes kohapeal.
Koolituse eesmärk on anda osalejale praktilised oskused C2-klassi (või sellele vastava alternatiivse) multirootor tüüpi mehitamata õhusõiduki süsteemi nõuetekohaseks ja ohutuks käitamiseks avatud kategooria A2-alamkategoorias. Õpe toetab A2-alamkategoorias mehitamata õhusõidukit käitava kaugpiloodi nõuetekohast iseseisvat õpet.
Koolituse eesmärk on tagada, et kaugpiloot oleks võimeline:
kasutama C2-klassi märgisega mehitamata õhusõiduki süsteemi vastavalt selle tehnilisele võimekusele;
sooritama erinevaid lennumanöövreid sujuvalt ja täpselt;
tegema vastavalt situatsioonile asjakohaseid käitamist puudutavaid otsuseid;
säilitama kontrolli mehitamata lennuvahendi üle selliselt, et oleks tagatud lennuohutus.
Koolitus on mõeldud käitajale, kellel on vaja lennutada mehitamata õhusõidukit väljaspool otsenähtavust või esineb muid piiranguid, mis välistavad mehitamata õhusõiduki käitamise avatud kategoorias. Sellisel juhul on vaja luba mehitamata õhusõiduki käitamiseks erikategoorias.
Erikategooria tutvustav koolitus käsitleb erinevaid õiguslikke aluseid ja võimalusi mehitamata õhusõiduki käitamiseks erikategoorias ning annab juhised, kuidas vastav käitamise õigus omandada. Koolituse maht on 6 akadeemilist tundi.
Erikategoorias mehitamata õhusõiduki lennutamiseks on kaugpiloodil vaja läbida nii teoreetiline kui ka lennupraktiline õpe.
Kaugpiloodi baasteooria koolitus on mõeldud neile erikategooria kaugpilootidele, kelle
käitamine toimub standardstsenaariumi kohaselt või
tulenevalt käitamise alusest on vajalik ise tõendada, et kaugpiloot on läbinud riskihindamise tulemusel koostatud väljaõppe programmi.
Sobib kaugpilootidele kes hakkavad lendama PDRA-S01, S02, G01, G02, G03 kui ka SORA* (sõltub konkreetse SORA tingimustest) alusel.
Koolitus toimub kontaktõppena ning selle maht on 32 akadeemilist tundi.
Antud koolitus on üks osa kogu erikategooria kaugpiloodi väljaõppest ning tegemist on just lennundusalase teoreetilise baasõppega. Lisaks teoreetilisele baasõppele on erikategooria kaugpiloodil vaja läbida praktiline õpe, mida võib läbi viia ka käitaja ise.
Kui soovite ka lennupraktika läbi viia Lennuakadeemias, saatke vastavasisuline päring trainings@eava.ee.
Koolitus käsitleb erikategooria kaugpiloodi teoreetiliste teadmiste teemasid vastavalt rakendusmääruse (EL) 2019/947 rakendusakti punktile AMC1 UAS.SPEC.050(1)(d) ja UAS.SPEC.050(1)(e) ja ATTACHMENT A (1)(a), sh lennuohutus, õhuruum ja lennupiirangud, NOTAM teated/AIP, meteoroloogia, inimtegur, lennunduse õigusaktid, üldteadmised mehitamata õhusõidukite süsteemidest, käitamisprotseduurid ning navigatsioon.
Kui soovite arendada oma ettevõtte teenuste portfelli, võttes kasutusele mehitamata õhusõidukite süsteeme, võib sobiva süsteemi valik osutuda keerulises seadusandluse ja tehnoloogia maailmas navigeerides parajaks väljakutseks.
Lennuakadeemia lennunduseksperdid aitavad Teie vajadusi ja eesmärke silmas pidades kaardistada ettevõtte plaanitava lennutegevuse jaoks sobivad mehitamata õhusõidukite süsteemide platvormid, et lihtsustada kasutusele võetava süsteemi valikut.
Konsultatsiooni raames nõustame oma kliente mehitamata õhusõiduki süsteemi käitamiseks vajalike sertifikaatide, kaugpiloodi pädevuste, kerge mehitamata õhusõiduki süsteemi käitaja pädevustunnistuse (LUC) teemades ning muudes lennunduse spetsiifilistes küsimustes.
Küsi lisainfot ja/või hinnapakkumist: rdi@eava.ee
Kui olete oma ettevõtte tegevust laiendamas mehitamata õhusõidukite süsteemide käitamise valdkonda, võib varasema lennunduskogemuse puudumisel osutuda käitamiseks vajalike protseduuride koostamine ja kirjeldamine peadmurdvaks ülesandeks. Sujuvat ja ohutut käitamist propageeriv ülesande lahendus võib aga peituda koostöös Eesti Lennuakadeemia meeskonna lennundus-ekspertidega, kes oma pikaajalise lennunduskogemuse ja oskuste abil koostavad ning kirjeldavad Teie ettevõtte lennutegevuse ja tehnoloogiliste lahenduste jaoks sobivad käitamisprotseduurid Teie asemel.
Lisaks käitamisprotseduuride loomele on Eesti Lennuakadeemia meeskond Teile toeks käitamiseks vajalike lubade taotluste protsessi käigus, koordineerides seadusandlusest tulenevate taotluste ja kooskõlastuste tegemist.
Küsi lisainfot ja/või hinnapakkumist: rdi@eava.ee
Mehitamata
õhusõidukite süsteemide käitamine võib tulenevalt lennutegevusega kaasnevast
riskist toimuda erikategoorias (näiteks lennutegevus väljaspool visuaalset
otsenähtavust (BVLOS) ja/või geograafiliste piirkondade piire). Käitamine
erikategoorias võib panna aga käitajale kohustuse viia läbi täiendav
riskihindamise protsess, et tagada oma lennutegevuse lähedal asuvate inimeste
ja vara ohutus. Ühe võimaliku riskihindamise vahendina on mehitamata lennunduse
õigusruumis välja töötatud SORA metoodika, mille rakendamine varasemate
teadmiste ja kogemuste puudumisel võib osutuda keeruliseks ettevõtmiseks.
Et Teie ettevõtte saaks sujuvalt lennutegevusega alustada, selgitavad Eesti Lennuakadeemia lennunduseksperdid konsultatsiooni käigus välja, kas Teie ettevõtte lennutegevuse jaoks on vajalik läbi viia täiendav riskihindamine ning sõltuvalt tulemusest ja soovist nõustavad Teid riskihindamise läbiviimisel kuni selle täieliku läbiviimiseni, et vähendada mehitamata lennunduse valdkonda sisenevate käitajate tegevuse alustamiseks vajalike uute teadmiste omandamise koormust.
Küsi lisainfot ja/või hinnapakkumist: rdi@eava.ee
Lennuakadeemia infokirjaga liitudes jagame sinuga teavet lahtiste uste päeva, ettevalmistuskursuse, tudengivarjuks tulemise, vastuvõtu ja muu õppimisega seonduva kohta.
Liitumiseks täida allolev ankeet.
Käesoleva vormi täitmisega annan nõusoleku oma isikuandmete säilitamiseks ja kasutamiseks Eesti Lennuakadeemia õppimisvõimaluste kohta info saamise eesmärgil. Sul on õigus igal ajal oma nõusolek tagasi võtta.